Najbardziej lubimy działać kompleksowo

Najbardziej lubimy działać kompleksowo

Pierwsze centrum prototypowania, projektowania i badania produktów oraz usług. Lab150, bo o tym miejscu właśnie mowa, mieści się w Poznaniu. Od ponad 2 lat prężnie działa, wspierając małe i średnie firmy w rozwoju, wyróżniając się na mapie Polski, ale i Europy. Jak to wsparcie wygląda w praktyce? W rozmowie z Małgorzatą Gackowską, opowiadają Krzysztof Peliński i Maria Kurasz z Lab150.

Meblarstwo: Czym działalność Lab150 wyróżnia się na rynku?

Krzysztof Peliński: Myślę, że hasłem przewodnim jest pewna elastyczność branżowa, którą prezentuje Lab150. Firmy, organizacje posiadają swoje działy R&D, jednak specjaliści skupiają się tam na rozwoju własnych produktów, usług czy danej linii technologicznej. W związku z tym działają dość hermetycznie, w swoim własnym mikroklimacie. Z reguły, nie świadczą one usług badawczo-rozwojowych dla zewnętrznych podmiotów, w przeciwieństwie do nas. Kolejną kwestią jest pewne zamknięcie się na proces lub produkt – to, z naszego doświadczenia, często blokuje innowacje bądź też zatrzymuje rozwój firm na pewnym etapie. W Lab150 pracujemy inaczej – przeprowadzamy firmy przez własną ścieżkę rozwoju, posiadamy różnorodne zespoły, ponieważ do współpracy zapraszamy specjalistów i specjalistki z różnych dziedzin, jeżeli tego wymaga proces lub branża klienta. Dzięki temu wnosimy świeże, niekonwencjonalne spojrzenie, gdyż nie jesteśmy odgórnie ograniczeni pewnym środowiskiem i warunkami, z którymi mierzą się zgłaszający do nas przedsiębiorcy.

Meblarstwo: Rozumiem, że zgłaszają się do Was firmy z różnorodnych branż. Z czego to wynika? Czy jest to rosnące zainteresowanie tematyką badawczo-rozwojową, czy raczej to Wy wykreowaliście taką potrzebę dla przedsiębiorców?

KP: Oba te czynniki zadziałały współbieżnie. Jesteśmy pierwszym, europejskim centrum badawczo-rozwojowym, działającym w kategorii Wnętrza Przyszłości. Na początku towarzyszyła nam duża sprawczość i poczucie odpowiedzialności, ale też pewnego rodzaju niepewność. Przecieraliśmy szlak, kreując ofertę dla sektora MŚP czy start-upów. Po zrealizowanych już setkach projektów, przeprowadzonym 2-letnim programie inkubacji All for Innovators, możemy z dumą powiedzieć, że potrafimy sprostać oczekiwaniom naszych klientów i popchnąć rozwój ich biznesu we właściwym kierunku. Z drugiej strony niepewność rynkowa wymusiła na przedsiębiorcach poszukiwanie innowacji, ale również środków na ich sfinansowanie. W tym miejscu pojawia się potrzeba profesjonalnego doradcy – partnera biznesowego – dysponującego zasobem kadrowym i technologicznym do prowadzenia działań z zakresu B+R. Takim partnerem jest Lab150.

Meblarstwo: Z jakimi problemami czy też potrzebami zgłaszają się do Was przedsiębiorcy, ze szczególnym uwzględnieniem producentów mebli i projektantów?

KP: Skala problemów jest dość szeroka – od usprawnienia procesów technologicznych, przekonstruowania produktów, przez wdrażanie nowych produktów czy usług, badania rynku, marketing i strategię biznesową, po radykalną zmianę biznesu. W przypadku meblarstwa działania te często powiązane są z problemami, jakie zachwiały dość stabilnym łańcuchem zaopatrzenia. Przedsiębiorcy poszukują nowych materiałów, sposobów montażu czy dostarczenia do klienta wyrobu gotowego. Często impulsem do zmian są regulacje prawne, które wymagają poszukania nowej technologii lub modyfikacji już istniejącej. W przypadku projektantów natomiast mamy do czynienia ze współpracą na poziomie technicznego przygotowania produktu do wdrożenia, ale również z ciągłą edukacją i podnoszeniem kompetencji. Zmiany rynkowe wymagają od projektantów przejścia do modelu liderów zespołów projektowych – opiekunów projektu. Stąd też chętnie przyswajają oni wiedzę na temat nowych materiałów czy technologii.

Meblarstwo: No właśnie – mówisz o potrzebie nowych technologii, modyfikacji już istniejących, czyli można powiedzieć, że jest potrzeba innowacji i procesowej, i produktowej.

KP: Tak, choć innowacja procesowa jest pojęciem dużo szerszym – obejmującym zarówno sam produkt, materiały i technologie użyte do jego powstania, ale również cały system związany z jego wykreowaniem, logistyką i magazynowaniem po wytworzeniu, dystrybucją do klientów, jak również opieką posprzedażową. W tym miejscu,często posiłkujemy się audytem, gdyż pewne usprawnienia, mogą dotyczyć nie stricte samego produktu czy linii technologicznej, a np. modułu reklamacji i wymiany części. Przy innowacji produktowej skupiamy się na własnościach samego produktu. Optymalizujemy konstrukcję, weryfikujemy założenia materiałowe, badamy jego funkcjonalność, ergonomię, zgodność z wymaganiami środowiskowymi czy wymaganiami jakiegoś konkretnego sektora rynkowego. Kreujemy tym samym dość szeroką ofertę usług dedykowaną branży meblarskiej.

Meblarstwo: Mówiliśmy o problemach przedsiębiorców, z jakimi do was przychodzą. Mówiliśmy o potrzebach. Jak więc na te potrzeby odpowiadacie, jak współpracujecie ze swoimi klientami?

KP: Najbardziej lubimy działać kompleksowo, czyli przechodzimy z klientem drogę od idei, przez projektowanie, prototypowanie, badanie i testowanie, po wdrożenie produktu na rynek. Ścieżka w dużej mierze zależy jednak od problemu, z jakim zgłosi się do nas klient. Czasem będzie to usprawnienie jakiegoś produktu, np. pod kątem obniżenia jego masy czy poprawienia stabilności, a w innym przypadku będzie to zaprojektowanie nowej linii kolekcji mebli dedykowanych dla konkretnego odbiorcy. Niekiedy też te oczekiwania zmieniają się w trakcie przechodzenia procesu. Klient zapoznaje się z wynikami badań, zmienia swoją strategię lub też po wykonaniu prototypu postanawia wrócić do konkretnego miejsca w procesie lub nawet zacząć od początku. To pokazuje właśnie, jak ważna jest praca, którą wykonujemy i jak dużo wyniki badań rynku, przeprowadzenie kompleksowego audytu czy testowanie prototypu mogą zmienić w postrzeganiu swojego produktu czy usługi. Często projekt zmienia się zupełnie, dostosowując się do finalnego odbiorcy. A to właśnie jest podstawą sukcesu wdrożeniowego.

Meblarstwo: Czyli dostosowujecie się do odbiorcy i jesteście elastyczni, jeśli coś w trakcie procesu ulega zmianie. A czy moglibyście więcej powiedzieć na temat samego procesu?

Maria Kurasz: Proces projektowy w Lab150 składa się z kilku etapów, które mogą być odpowiednio uzupełniane o kolejne iteracje. Najistotniejszymi elementami procesu są: badanie potrzeb klienta, projektowanie, realizowanie badań, prototypowanie, wprowadzenie poprawek i wdrażanie, a także badanie potrzeb, które jest punktem wyjścia. To spotkanie z klientem, podczas którego rozmawiamy na temat jego potrzeb, proponujemy rozwiązania, weryfikujemy założenia procesu. Efektem ma być stworzenie pełnego briefu projektowego. Po takim startowym spotkaniu dokładnie wiemy też, jak dobrać kolejne kroki w procesie i jak go dopasować pod konkretnego przedsiębiorcę. Jeszcze przed tworzeniem konceptów, strategii czy prototypu w niektórych etapach istotne będzie na przykład zbadanie rynków zagranicznych, określenie grupy docelowej czy przeprowadzenie audytu wzorniczego.

Meblarstwo: Audyt wzorniczy to kolejna ważna usługa, którą świadczycie, choć jeszcze na rynku nie aż tak powszechna.

M.K.: Tak, jeszcze nie wszyscy projektanci czy przedsiębiorcy mają świadomość, jak ważnym etapem jest wykonanie audytu wzorniczego. Mamy nadzieję, że to się zmieni. Staramy się mówić i promować tę usługę – chociażby w lipcu mamy webinar ekspercki w tym temacie. A dlaczego audyt jest tak ważny? Bo pozwala na analizę aktualnej oferty firmy przy uwzględnieniu takich aspektów, jak ergonomia, funkcjonalność, estetyka, cena, konkurencyjność, trendy. Stworzony na końcu raport pozwala na zbudowanie efektywnego planu biznesowego uwzględniającego trwałą przewagę konkurencyjną w oparciu o nowe koncepcje wzornicze i nowy design produktu czy usługi. Nie bez powodu też audyt wzorniczy jest warunkiem koniecznym do otrzymania wsparcia finansowego – na przykład obecnie jest program wsparcia dla firm MŚP z Polski Wschodniej. Aktualnie trwa nabór firm do pozyskania 100% dofinansowania na realizację takiego procesu. Lab150 jest miejscem, w którym taki audyt można zrealizować.

Meblarstwo: A czy Lab150 wspiera również firmy w otrzymaniu dofinansowania?

M.K.: Wśród naszych klientów bardzo często pojawiała się potrzeba realizacji projektu z dofinansowań unijnych, dlatego na przestrzeni kilku lat działalności nawiązaliśmy stałą współpracę z ekspertami, którzy wspierają nas w pozyskaniu środków. Dzięki temu wiele pomysłów miało szansę być zrealizowanych z dużym sukcesem. Jedyne, co trzeba zrobić, to umówić się na spotkanie, byśmy mogli doradzić, czy dany pomysł ma szansę na realizację w ramach inkubacji lub przy pozyskaniu dodatkowych środków. Można również zgłosić się do nas już po otrzymaniu dofinansowania. Mamy duże doświadczenie w prowadzeniu projektów unijnych.

Meblarstwo: Wiemy już, jak wspieracie przedsiębiorców, również z branży meblarskiej. A jak wspieracie młode osoby z szeroko pojętej branży kreatywnej?

M.K.: Centrum projektowania i prototypowania Lab150 zostało stworzone m. in. jako przestrzeń mająca inkubować i wspierać młodych przedsiębiorców z branży kreatywnej. Realizujemy to na różnych płaszczyznach – poprzez udostępnianie biur pod najem z możliwością korzystania z przestrzeni badawczej i prototypowni, poprzez wsparcie w ramach programów inkubacyjnych – jednym z takich programów był realizowany przez ostatnie dwa lata program All for Innovators, który wspierał 20 zrekrutowanych firm z Wielkopolski w zakresie wdrażania produktu, badań, projektowania, prototypowania, wsparcia marketingowego, jak i prawnego. Efektem tego programu było powstanie 20 koncepcji na wdrożenie nowych brandów, produktów i usług na rynek polski, jak i zagraniczny. Projekt ten zapewniał również wsparcie finansowe na poczet pozyskania środków trwałych potrzebnych do rozwoju firmy. Angażujemy się również w inne projekty inkubacyjne wspierające nowe pomysły, jak np. Strefa Pomysłodawcy realizowana wspólnie z Uniwersytetem Przyrodniczym, gdzie każda osoba lub firma mogła się zgłosić z pomysłem i przejść rekrutację, by pozyskać środki na wdrożenie nowego produktu. Młode osoby będące na etapie studiów, dzięki naszej współpracy z uczelniami, mogą się angażować w Lab150 w procesy warsztatowe, jak i odbyć staż w naszej przestrzeni. Staramy się, by tworzone przez nas Community miało możliwość linkowania, korzystania z naszej przestrzeni i angażowania się w realizowane wspólnie z biznesem inicjatywy.

Meblarstwo: Często też mówi się o konieczności współpracy między biznesem, przemysłem a edukacją. Gdzie Lab150 znajduje się na tej linii współpracy pomiędzy różnymi środowiskami?

M.K.: Na przestrzeni ostatnich lat udało nam się nawiązać współpracę m. in. z uczelniami artystycznymi, Uniwersytetem Przyrodniczym, Politechniką Poznańską, Collegium da Vinci oraz SWPS. Realizujemy wspólne projekty z obszaru edukacji starając się wdrażać ulepszenia w zakresie podstaw nauczania, jak i wspierać wdrażanie produktów z różnych branż. Dzięki łączeniu ekspertów naukowych z przedstawicielami biznesu jak i przemysłu udaje się nam spojrzeć na każde wyzwanie projektowe w bardziej szczegółowy sposób. Jednym z przykładów projektów na pograniczu biznesu i edukacji był projekt Popojutrze Zawodowo, który pozwolił na wdrożenie innowacyjnych podręczników do nauki dla uczniów techników z całej Polski. Wspieraliśmy również uczniów techników w ramach warsztatów marketingowych realizowanych wspólnie z Politechniką Poznańską w ramach projektu Czas Zawodowców. Często też udaje się nam angażować studentów, jak i uczniów w procesy design sprintowe realizowane wspólnie z biznesem, co pozwala na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań produktowych.

Meblarstwo: Dziękuję za rozmowę.

~Małgorzata Gackowska