Odpowiedzialne zakupy ze znaczkiem FSC

Odpowiedzialne zakupy ze znaczkiem FSC

Niemal dwie trzecie polskich konsumentów woli kupować produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom oraz nie przyczyniają się do zmiany klimatu. Najlepiej rozpoznawalną marką wśród uwzględnionych w badaniu systemów certyfikacji związanych ze zrównoważonym rozwojem okazał się symbol FSC®. Został wskazany przez połowę respondentów z Polski podczas globalnego sondażu przeprowadzonego przez Ipsos.

Jak na decyzje zakupowe wpływają kwestie zrównoważonego rozwoju i jak konsumenci postrzegają zagrożenia ekologiczne? Odpowiedzi na te i inne pytania szukała w globalnych badaniach konsumenckich organizacja Forest Stewardship Council® przy współpracy firmy badawczej Ipsos.

Utrata różnorodności biologicznej i wylesianie – dwie najważniejsze obawy związane z lasami

Zarówno w Polsce, jak i na świecie, największe obawy ankietowanych budzą obecnie wojny, konflikty i terroryzm (65% wskazań w polskim badaniu), trudna sytuacja gospodarcza (50%) i kwestie związane ze zdrowiem (40%). Zmiana klimatu zajęła czwarte miejsce na liście, z niemal jedną trzecią wskazań (31%). Zapytani bardziej szczegółowo o zagrożenia związane z lasami, polscy respondenci wskazywali przede wszystkim utratę gatunków zwierząt i roślin, wylesianie, a także spowodowane nim susze i powodzie. W odpowiedziach badanych z innych krajów dobrze widać lokalne uwarunkowania: Hiszpanie i Amerykanie martwią się pożarami lasów, Brazylijczycy – wylesianiem.

Konsumenci starają się przeciwdziałać degradacji środowiska naturalnego, podejmując odpowiedzialne decyzje zakupowe. Niemal dwie trzecie polskich respondentów deklaruje, że wolałoby wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom, ani nie przyczyniają się do zmiany klimatu (odpowiednio 63% i 62%). Ponad połowa (58%) oczekuje, że firmy nie będą przyczyniać się do wylesiania, 57% chętniej sięga po artykuły w opakowaniach podlegających recyklingowi, np. papierowych, a 56% uważa, że może pomagać chronić lasy, kupując produkty certyfikowane przez niezależne organizacje.

Konsumenci ufają FSC

Jednym z takich systemów certyfikacji jest ten zarządzany przez Forest Stewardship Council. FSC to międzynarodowa organizacja not-for-profit, która wyznacza standardy dla odpowiedzialnej gospodarki leśnej, biorąc pod uwagę aspekty społeczne, przyrodnicze i ekonomiczne.

Kiedy drewno opuszcza las z certyfikatem FSC, oznacza to, że zostało pozyskane w odpowiedzialny i zrównoważony sposób – wyjaśnia Karolina Tymorek, dyrektorka FSC w Polsce.

FSC okazało się zdecydowanym liderem rozpoznawalności w Polsce i na świecie. Połowa (50%) polskich respondentów rozpoznaje logo FSC, podczas gdy na świecie ten odsetek wyniósł 46%. Ten wskaźnik jest najwyższy wśród osób w wieku od 18 do 24 lat. Kolejny w rankingu system certyfikacji zebrał o niemal 10 punktów procentowych mniej wskazań. Niemal jedna trzecia badanych (31%) w Polsce widuje logo FSC co najmniej kilka razy w miesiącu (w tym 7% – kilka razy w tygodniu, a 1% – codziennie).

Z rozpoznawalnością wiąże się zaufanie: 64% polskich respondentów deklaruje, że są bardziej skłonni zaufać markom, które promują znak FSC lub oferują tak oznaczone produkty. Poziom zaufania jest jeszcze wyższy wśród osób, które znają FSC – sięga aż 75%.

Te wyniki pokazują, że Polacy mają do nas zaufanie. FSC ułatwia konsumentom odpowiedzialne zakupy: mogą mieć pewność, że produkt oznaczony logo FSC został wykonany z surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł, a certyfikowane firmy w całym łańcuchu dostaw spełniają nasze wysokie standardy – komentuje Karolina Tymorek.

To wszystko ma znaczący wpływ na zachowania konsumenckie i decyzje zakupowe. 52% spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, najprawdopodobniej wybierze tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik bez certyfikacji. Ten sam odsetek polskich respondentów poleciłby produkt certyfikowany FSC swoim bliskim lub znajomym. Niemal dwie piąte (38%) rozpoznających logo respondentów deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC.

Niezależne certyfikaty bardziej wiarygodne niż firmy… i rządy

Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumenci w zakresie ochrony lasów ufają raczej systemom certyfikacji (w Polsce 28% badanych deklaruje do nich „pełne” lub „duże” zaufanie) niż instytucjom państwowym (w Polsce – 9% analogicznych wskazań). Gdzieś pośrodku na skali lokują się zaś firmy produkujące i sprzedające produkty z drewna i papieru, którym w tej sprawie ufa w Polsce 16% respondentów.

Konsumenci oczekują przy tym weryfikacji: w Polsce 59% respondentów uważa, że informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju zamieszczone na produktach powinny być potwierdzone certyfikatem przez niezależną organizację.

Informacja o badaniu

Globalne badanie konsumenckie wykonane w 2022 roku przez Ipsos na zlecenie Forest Stewardship Council (FSC) jest jednym z największych tego rodzaju: objęło 26 800 konsumentów w 33 krajach. W Polsce w sondażu wzięło udział 800 respondentów.

Kluczowe wnioski z globalnego badania konsumenckiego IPSOS na temat lasów:

Największe zagrożenia według konsumentów:

  • Na świecie największe obawy ankietowanych budzi kryzys gospodarczy (47%), wojny, konflikty i terroryzm (44%) oraz kwestie związane ze zdrowiem (41%). Zmiana klimatu – druga największa obawa w podobnych badaniach przeprowadzonych rok wcześniej – znalazły się na czwartym miejscu (35% wskazań). W Polsce badani wskazywali najczęściej na wojny i konflikty (65%), trudną sytuację ekonomiczną (50%), zdrowie (40%), zmianę klimatu (31%) i zanieczyszczenie środowiska (20%).
  • Pytani o zagrożenia związane z lasami, polscy konsumenci wskazywali przede wszystkim utratę gatunków roślin i zwierząt (36%), wylesianie (31%) oraz susze i powodzie na równi z degradacją gleb (29%). Nielegalna wycinka drzew martwi 26% Polaków. W odpowiedziach osób badanych z innych krajów dobrze widać lokalne uwarunkowania, np. Hiszpanie i Amerykanie martwią się pożarami lasów, Brazylijczycy – wylesianiem.

FSC z najwyższą rozpoznawalnością:

  • FSC jest najlepiej rozpoznawalnym systemem certyfikacji wśród badanych systemów certyfikacji związanych ze zrównoważonym rozwojem – symbol FSC został wskazany jako widziany często lub okazjonalnie przez 46% respondentów na świecie i połowę (50%) respondentów z Polski. FSC jest szczególnie dobrze rozpoznawane w Chinach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Brazylii i we Włoszech.
  • Aż 80% konsumentów na całym świecie, którzy rozpoznają FSC, twierdzi, że są bardziej skłonni zaufać marce, która oferuje produkty z certyfikatem FSC. W Polsce taką opinię podziela 75% badanych.
  • Aż 60% konsumentów na świecie, którzy rozpoznają FSC, zarekomenduje produkty z certyfikatem FSC znajomym i rodzinie. W Polsce deklaracje takie składa 52% badanych;
  • FSC cieszy się największym zaufaniem nettoi (11%) w kwestii ochrony lasów. Środowiskowe NGO’sy i systemy certyfikacji (ogólnie) zyskały po 10% wskazań respondentów;

Postawy konsumenckie w Polsce i na świecie wspierają zrównoważony rozwój:

  • 71% konsumentów na świecie twierdzi, że woli wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom. Taką postawę deklaruje 63% Polaków;
  • 66% konsumentów globalnie i 58% w Polsce oczekuje od firm, że sprzedawane przez nie produkty i opakowania z drewna lub papieru nie przyczyniają się do wylesiania;
  • Prawie dwie trzecie (62%) konsumentów na świecie i ponad połowa (52%) w Polsce spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, wybierze raczej tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik, ale bez certyfikacji;
  • Na świecie 49%, a w Polsce niemal dwie piąte (38%) respondentów rozpoznających logo FSC deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC;
  • 64% respondentów globalnie i 59% w Polsce oczekuje, że umieszczane na produktach informacje o zrównoważonym rozwoju powinny być potwierdzane certyfikatem przez niezależną organizację;
  • 63% badanych na świecie i 57% w Polsce twierdzi, że stara się kupować produkty zapakowane w materiały odnawialne, takie jak papier, zamiast plastiku;
  • 62% badanych na świecie i 56% w Polsce uważa, że może chronić lasy poprzez wybieranie produktów certyfikowanych przez niezależną organizację.

~materiały prasowe