Optymistyczne prognozy dla branży mebli biurowych

Optymistyczne prognozy dla branży mebli biurowych

Raporty PKO Banku Polskiego i Interconnection Consulting pokazały, że epidemia COVID-19 doprowadziła w ubiegłym roku do znacznego spadku sprzedaży w branży meblarskiej w Europie Zachodniej i Środkowej. Wyniósł on ok. 6,5 %. Najdotkliwiej kryzys odczuł rynek mebli biurowych, który w analizowanym okresie stracił 23,7 % wartości.

Stagnacja w niewielkim stopniu dotknęła polskich przedsiębiorców, którzy spadki sprzedaży na rodzimym rynku rekompensowali rozwojem działalności eksportowej. Jak wynika z raportu dobra passa krajowych producentów mebli ma szansę się utrzymać. Zgodnie z zawartymi w prognozami, branża w Europie ma szansę odbudować straty już w przyszłym roku, stwarzając polskim firmom kolejne możliwości ekspansji na rynki zagraniczne. Warunkiem udziału w rosnącej sprzedaży będzie innowacyjność i dostosowanie oferty do przebudowanej na skutek pandemii struktury popytu.

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 w znaczącym stopniu wpłynęła nie tylko na codzienne życie i zdrowie milionów ludzi, ale także na świat biznesu. Przedstawiciele większości branż musieli stawić czoła nieznanym dotąd wyzwaniom i zoptymalizować prowadzoną działalność zgodnie z wymogami nowej, epidemicznej rzeczywistości. Pomimo wdrażania nowatorskich rozwiązań, wiele rynków nie ustrzegło się przed zahamowaniem rozwoju. Przykładem może być europejska branża mebli, której przychody, zgodnie z raportem „Wpływ światowej pandemii koronawirusa na branżę meblarską” , w 2020 były niższe o 21,7 mld Euro (ok. 6,5 %) w porównaniu z rokiem poprzednim. Wywołany przez koronawirusa kryzys szczególnie dotkliwie dotknął branżę mebli biurowych. Procedury ostrożności, rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia oraz lokalne podmioty epidemiologiczne, doprowadziły do popularyzacji pracy zdalnej. Logiczną konsekwencją była stagnacja w rozwoju przestrzeni biurowych. Wyniki badań przeprowadzonych przez wyspecjalizowaną w analizach rynkowych firmę Interconnection Consulting pokazują, że w Europie Zachodniej i Środkowej, w 2020 roku branża zanotowała spadek wartości rynkowej wynoszący aż 23,7 %.

Polska branża rozwija działalność eksportową

Spadki w sprzedaży w dużo mniejszym stopniu dotyczyły Polski. Wyniosły zaledwie 0,1% dla ogólnej branży meblarskiej, natomiast rynek mebli biurowych nie zanotował żadnych strat. Polscy przedsiębiorcy skorzystali na intensyfikującej się w krajach Europy Zachodniej i Środkowej w związku z pandemią, oszczędności. Straty w sprzedaży na rodzimym rynku rekompensowali działalnością eksportową. Takie rozwiązanie nie tylko pozwoliło wielu polskim producentom uniknąć strat, ale także, niekiedy, wygenerować dodatkowe zyski. Przykładem jest firma MARO Office Furniture, która w 2020 roku zanotowała wzrosty we wszystkich obszarach swojej działalności.

Jak wyjaśnia Monika Kochalska, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu MARO: – Wiele firm, szczególnie w krajach Europy Zachodniej, zaczęło w czasie kryzysu szukać produktów o bardzo dobrej jakości i jednocześnie niższych cenach w stosunku do oferty rodzimych producentów. Zjawisko to pozwoliło nam dotrzeć do większej ilości odbiorców z zagranicy, co przełożyło się na 40% wzrost sprzedaży naszych produktów na rynkach eksportowych. Dzięki temu 15% spadku sprzedaży w Polsce nie było dla nas tak bardzo odczuwalne i możemy się pochwalić wzrostami w całej firmie. Rynki o największej prognozowanej przez nas dynamice wzrostu konsumpcji mebli biurowych w Europie to Rumunia, Węgry, Czechy, czy Holandia. Cały czas należy też mocno budować sprzedaż do Wielkiej Brytanii i Niemiec. To z tych krajów płynie do nas w ostatnim, trudnym pandemicznie czasie najwięcej zapytań o duże projekty wyposażania powierzchni biurowych.

Pozytywne prognozy

Dalszemu rozwojowi działań eksportowych polskich producentów mebli sprzyjać będzie odbudowa rynku europejskiego. Prognozy obydwu raportów są optymistyczne. Zgodnie z nimi, w okresie od 2021 do 2023 r. przychody ze sprzedaży mebli będą rosły średnio rocznie o 4,3% r/r, przy czym najszybciej i najdynamiczniej będzie rozwijał się segment mebli biurowych. Jeśli operujący w tym segmencie polscy przedsiębiorcy będą potrafili dostosować swoją działalność do nowej rzeczywistości biznesowej, a ofertę do zmieniających się pod wpływem epidemii potrzeb konsumentów, mają szansę na dalszą ekspansję, która w dłuższej perspektywie objąć może także inne dynamicznie rozwijające się rynki, na przykład amerykański. Innowacyjne podejście, doskonała jakość produktów i konkurencyjne ceny, już teraz przykuły uwagę kupców z krajów Europy Zachodniej. Zainteresowanie polskimi produktami ma szansę się utrzymać, ale producenci, chcąc uczestniczyć w prognozowanym rozwoju branży, muszą dostosować swoje portfolio do zrewidowanej podczas pandemii struktury popytu.

Analitycy Interconnection Consulting sugerują, że wzrost sprzedaży dotyczyć będzie przede wszystkim przedsiębiorstw elastycznych, nastawionych na innowacje i otwartych na zmiany. Wśród rozwijających się aktualnie trendów, na które warto zwrócić uwagę, prym wiodą rozwiązania mobilne, dzięki którym przestrzeń biurowa może być łatwo przearanżowana, a jej funkcjonalność dostosowana do bieżących potrzeb zespołu. Inne ważne zjawiska, obserwowane na rynku, to wzrost zainteresowania ściankami działowymi, pozwalającymi zapewnić większy dystans społeczny w pracy, a także meblami ergonomicznymi, przyczyniającymi się do redukcji stresu i poprawy samopoczucia użytkowników. Polscy przedsiębiorcy już dziś obserwują zmiany w portfelu zamówień i traktują je w kategoriach kierunkowskazów dla dalszego rozwoju.

– Do kategorii mebli biurowych MARO, dla których odnotowujemy największe wzrosty, należą biurka elektryczne i pneumatyczne, a także meble mobilne: stoły AXY i SIRIO oraz nasza najnowsza kolekcja WARIANT. Meble z tej serii charakteryzują się wielofunkcyjnością i wygodą użytkowania. Wspierają proces interakcji zarówno bezpośredniej – na co przykładem są mobilne stoły do spotkań czy mobilne biurka, które łatwo przekształcić w tablice do pisania, a po skończonym spotkaniu złożyć i przechować; jak i wirtualnej i hybrydowej – w formie mobilnych standów na ekran i telewizor. Przewidujemy, że trend elastyczności przestrzeni biurowej będzie się utrzymywał i w konsekwencji to właśnie meble mobilne będą stanowić najdynamiczniej rozwijającą się kategorię produktową w najbliższych latach.  Wierzymy w MARO, że zapewnienie możliwości adaptacji i rekonfiguracji środowiska pracy w zależności od zróżnicowanych zadań, projektów i grup użytkowników, ale także aktualnej sytuacji epidemicznej, to kluczowa funkcja mebli w biurach przyszłości. – dodaje Monika Kochalska.

~kafal